^W górę

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zajęcia logopedyczne

Zadania na 24.06.2020 r. (środa)   

Dzisiaj zapraszam dzieci do ćwiczeń razem z filmem „ Ćwiczenia buzi i języka- Mówi Aga” (ćwiczenia narządów artykulacyjnych) i na koniec „Gimnastyka buzi i języka” cz.7 ( analiza i synteza słuchowa- wyszukiwanie ukrytych w wyrazach nazw zwierząt)- linki do filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=JmlWtzAdFe0

https://www.youtube.com/watch?v=Hl3s68vgCG8

 

Zadania na 23.06.2020 r. (wtorek)

Dziś proponuję Państwa dzieciom  kolejną część ćwiczeń buzi i języka z Olgą Siemieniecką cz.4 ( ćwiczenie sprawności artykulatorów) i „Gimnastykę buzi i języka” cz. 6  (ćwiczenia oddechowe)- linki do filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=W5pXk3LO4es

https://www.youtube.com/watch?v=Fv1oCvW31hk

 

Zadania na 19.06.2020 r. (piątek)	

W dniu dzisiejszym proponuję Państwu ćwiczenia rozwijające motorykę małą u dziecka i film o tym,  jak wygląda pozycja spoczynkowa języka-linki do filmów:
https://www.youtube.com/watch?v=pjUslNeV9Lc
https://www.youtube.com/watch?v=U5efQdIPvMg

Druga propozycja to kilka wskazówek do tego, jak motywować dzieci do ćwiczeń logopedycznych i  film dotyczący nieprawidłowego połykania-czy ma wpływ na poprawną wymowę? - linki do filmów:
https://www.youtube.com/watch?v=kpPwyoptNGc
https://www.youtube.com/watch?v=7EK6L-xJpko

 

Zadania na 10.06.2020 r. (środa)   

Dzisiaj zapraszam dzieci do ćwiczeń razem z filmem „Ćwiczenia logopedyczne- oddechowe.  Logofrajda,” a także na kanał „Logopeda on-line: Badanie i ćwiczenia sprawności aparatu artykulacyjnego”- linki do filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=239TTWW9NfI

https://www.youtube.com/watch?v=T8k75gtk_g4

 

Zadania na 09.06.2020 r. (wtorek)

Dziś proponuję Państwa dzieciom  kolejną część ćwiczeń buzi i języka z Olgą Siemieniecką cz.3 (ćwiczenia skupiające się na mięśniach twarzy) i „Gimnastykę buzi i języka” cz. 5 (ćwiczenia słuchowe, dźwiękonaśladowcze)- linki do filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=Q9SgUytk1YE

https://www.youtube.com/watch?v=fvm8vHOxZOY

 

Zadania na 05.06.2020 r. (piątek)  

W dniu dzisiejszym proponuję Państwu film, w którym znajdziecie Państwo odpowiedź na pytanie „Dlaczego wykonywać z dzieckiem ćwiczenia logopedyczne?”- link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=eJiPjUgvyfU

a także  ćwiczenia logopedyczne dla dzieci zawarte w filmach pod następującymi linkami:

- film poświęcony ćwiczeniom oddechowym (wydłużenie fazy oddechowej, siła oddechu, odpowiedni tor oddechu):

https://www.youtube.com/watch?v=zJ1RO-0-45k

- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze:

https://www.youtube.com/watch?v=A9s-Dq75vRI

Poza tym proponuję dzieciom również zabawy logopedyczne z filmem „Gimnastyka buzi i języka” cz.4- naśladowanie mowy zwierząt- link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=_6HRqdXA8jQ

a także ćwiczenia buzi z Olgą Siemieniecką cz.2

https://www.youtube.com/watch?v=eW9sGBq2axE

 

Zadania na 03.06.2020 r. (środa)   

Dzisiaj proponuję  Państwu film z zabawami artykulacyjnymi. Do wykonania tych ćwiczeń przydadzą się różne produkty, które często mamy w domu np. płatki  kukurydziane, spaghetti, tik- taki, żelki, lizaki, słomki, paluszki, miód, mleko w proszku, czekolada- link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=WIKpLlapr90

 

Zadania na 02.06.2020 r. (wtorek)

Dziś proponuję Państwu ciekawe ćwiczenia języka- zabawy artykulacyjne, które mogą Państwo wykorzystać do pracy z dzieckiem w domu: „Logofrajda ćwiczenia języka- gimnastyka buzi i języka”, - link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=7jZVm-C5BJ8

 

Zadania na 29.05.2020 r. (piątek)  

W dniu dzisiejszym proponuję ćwiczenia logopedyczne dla dzieci zawarte w filmach pod następującymi linkami:

Film otwierający nowy kanał Logopeda on- line

https://www.youtube.com/watch?v=ZGkYmfQMTro

Film poświęcony ćwiczeniom oddechowym (wydłużenie fazy oddechowej, siła oddechu, odpowiedni tor oddechu):

https://www.youtube.com/watch?v=6nXCXRP8wow

Poza tym proponuję dzieciom również zabawy logopedyczne z filmem „Gimnastyka buzi i języka” cz.3- zabawy muzyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=wacu2V99LS4

a także ćwiczenia buzi z Olgą Siemieniecką cz.1

https://www.youtube.com/watch?v=bacYdd-wVOM

 

Zadania na 27.05.2020 r. (środa)   

Dzisiaj proponuję  Państwu dwa krótkie filmy dotyczące problemów logopedycznych dzieci. Pierwszy tłumaczy, czym jest seplenienie i jakie są jego przyczyny, natomiast drugi dotyczy bardzo ważnej kwestii dla poprawnej wymowy, czyli tzw. pionizacji języka.

https://www.youtube.com/watch?v=nl15VVMtVOM

https://www.youtube.com/watch?v=4sEh13aqqnY

 

Zadania na 26.05.2020 r. (wtorek)

Dziś proponuję ćwiczenia logopedyczne buzi i języka z sympatycznym misiem (Centrum Terapii Dziecka i Rodziny Targówek), które mogą Państwo wykorzystać do pracy z dzieckiem w domu- link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=4D56tKfhbcg

 

Zadania na 22.05.2020 r. (piątek)  

Mówienie jest sprawnością i trzeba się jej uczyć, tak jak wszelkich innych sprawności. Jest to możliwe dzięki dojrzewaniu różnych organów mowy. Po urodzeniu żaden z tych organów nie jest jeszcze gotowy do swych czynności. Mowa wytwarza się dzięki pracy: języka, warg, gardła, podniebienia, krtani i płuc. Od najmłodszych lat dziecko ćwiczy swoje narządy artykulacyjne poprzez czynność ssania, połykania i żucia.

Dzisiaj chciałabym przedstawić Państwu krótki opis okresów rozwoju mowy dziecięcej:

1. Okres melodii (od 0 do 1 roku życia)- początkowo po urodzeniu dziecko komunikuje się z dorosłymi za pomocą krzyku, jest to też ćwiczenie narządu oddechowego. W 2-3 miesiącu życia zaczyna wydawać dźwięki nazywane głużeniem, albo gruchaniem. W drugiej połowie pierwszego roku życia przychodzi czas na gaworzenie, czyli zamierzone powtarzanie dźwięków, które jest równocześnie treningiem słuchu. Z końcem pierwszego roku dziecko dużo już rozumie, spełnia proste polecenia, pojawiają się pierwsze wyrazy.

2. Okres wyrazu (od1 r. ż. do 2 r. ż.) w tym okresie dziecko używa już właściwie wszystkich samogłosek oprócz: ą,ę. Ze spółgłosek wymawia: p, b, m, t, d, n, k, ś, pozostałe zastępuje innymi.

3. Okres zdania (2- 3 r. ż.)- na koniec tego okresu dziecko powinno już wypowiadać wszystkie samogłoski (a, o, e, u, y, i) i  takie głoski jak: f, w, ś, ź, ć, dź, ń, g, ch, l.

4. Okres swoistej mowy dziecięcej (3- 7 r. ż.) – czterolatek wypowiada już s, z, c, dz, a około 5 roku życia pojawiają się dopiero głoski sz, ż, cz, dż, chociaż mogą być jeszcze wymawiane jak s,z,c,dz. Najpóźniej pojawia się głoska r (nawet w wieku 5- 6 lat). U sześciolatków mowa powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym.

Przedstawiam powyższy opis rozwoju mowy dziecięcej, aby mogli Państwo zapoznać się z tym, kiedy i w jakich granicach tolerancji czasowej, pojawiają się w mowie dziecka poszczególne głoski. Oczywiście przyczyny opóźnień mogą być różne, dlatego tak ważna jest obserwacja dziecka przez rodziców od najmłodszych lat, a także jeśli jest taka potrzeba konsultacja z odpowiednim specjalistą np. laryngologiem (problemy ze słuchem, oddechem), ortodontą (wada zgryzu), logopedą.

Drugą propozycją na dzisiaj jest kolejny film z zabawami i ćwiczeniami logopedycznymi „Straszna żmija- nie taka straszna” ( Uwaga! Film zaczyna się dopiero w 5. minucie).

https://www.youtube.com/watch?v=qleZ2CWdqLU

 

Zadania na 20.05.2020 r. (środa)   

Dzisiaj zapraszam do drugiej części ćwiczeń uwagi słuchowej. Poniżej podaję kilka kolejnych propozycji:

1. Różnicowanie dźwięków- dziecko najpierw słuch obserwując działania rodzica, potem naśladuje je, rodzic słucha odwrócony plecami do dziecka i nazywa usłyszane dźwięki, następnie się zamieniają. Przykłady: stukanie w np.: kubeczek łyżeczką, ołówkiem, gumką; wrzucanie do pojemnika np.: kasztanów, kamyków, szklanych kulek, guzików.

2. Słuchanie dźwięków mowy: identyfikowanie i rozróżnianie głosów dziecka, kobiety i mężczyzny;  rozróżnianie zdań wypowiadanych głosem „smutnym”, „wesołym”, „zdziwionym”, identyfikowanie sposobu mówienia: głośno, cicho, powoli, szybko; nazywanie stanów emocjonalnych towarzyszących wypowiedziom: czy jest to osoba smutna, wesoła, zdenerwowana.

3. Wspólne śpiewanie piosenek.

4. Rozpoznawanie ilustracji na podstawie usłyszanej melodii (np. piosenki z obrazkami).

5. Powtarzanie krótkich ( jedna zwrotka) wierszyków.

6. Różnicowanie wyrazów: dziecko odpowiada rodzicowi na pytanie „Czy powiedziałam to samo słowo, czy różne słowa? Np. kura- góra, Tomek- domek, piórko- biurko, półka- bułka, noże- nosze itp.

 

Zadania na 19.05.2020 r. (wtorek)

Dzisiaj zapraszam do kolejnych zabaw i ćwiczeń (z lusterkiem) usprawniających narządy artykulacyjne, czyli wargi, język, a także ćwiczeń słuchowych i oddechowych. Poniżej link do filmu z serii „Gimnastyka buzi i języka” cz.2

https://www.youtube.com/watch?v=j7uD-vnth0Q

 

Zadania na 15.05.2020 r. (piątek)                                                 

Najczęściej ćwiczenia logopedyczne rozpoczyna się od ćwiczeń oddechowych, które pełnią rolę ćwiczeń rozluźniających. Trening oddechowy ułatwia koncentrację, pozwala lepiej kierować uwagą. Dla funkcji mowy ważna jest umiejętność wdychania i wydychania powietrza przez usta, przez usta i nos oraz tylko przez nos. Dźwięki języka polskiego wymawiane są na wydechu. Stąd wynika konieczność ćwiczenia długiego i równomiernego wydychania powietrza. W trakcie zajęć logopedycznych najczęściej prowadzę ćwiczenia oddechowe w formie zabawy. Podam kilka propozycji takich zabaw do wykonania w domu:

- dmuchanie na świeczkę,

- dmuchanie na skrawki papieru lub kłębki wełny,

- dmuchanie baniek mydlanych,

- dmuchanie przez rurkę do kubeczka z wodą,

- powtarzanie sekwencji samogłosek lub sylab na jednym wydechu.

 

Drugą propozycją na dzisiaj jest kolejny film z zabawami i ćwiczeniami logopedycznymi „ Robimy śmieszne minki”.

https://www.youtube.com/watch?v=5M6q8_9x_Jw

 

Zadania na 13.05.2020 r. (środa)   

Dzisiaj zapraszam do zabaw i ćwiczeń usprawniających słuch. Poniżej link do filmu z serii „Gimnastyka buzi i języka” cz.1

https://www.youtube.com/watch?v=aHTvf6vs320

 

Zadania na 12.05.2020 r. (wtorek)

Zaburzenia słuchu fonemowego mogą być jedną z przyczyn wad wymowy, opóźnionego rozwoju mowy oraz późniejszych problemów z czytaniem i pisaniem. Dzisiaj przedstawię kilka propozycji podstawowych ćwiczeń uwagi słuchowej:

  1. Identyfikowanie dźwięków ( dziecko najpierw słucha i patrzy co robi rodzic, potem słucha odwrócone plecami i opisuje czynność wykonywaną przez rodzica): cięcie kartki nożyczkami, mieszanie wody łyżeczką, przelewanie wody, obracanie kartek książki, rysowanie mazakiem, zgniatanie papieru, gięcie folii, „pstrykanie” długopisem.
  2. Odróżnianie dźwięków wydawane przez różne instrumenty np.: bębenek, kołatka, flet, talerz, pianino, trójkąt.
  3. Różnicowanie piosenki: wesołej, smutnej, szybkiej, wolnej.
  4. Rozpoznawanie znanych dziecku piosenek.

 

Zadania na 08.05.2020 r. (piątek)  

W związku z zaistniałą sytuacją, proponuję Państwu ćwiczenia i zabawy logopedyczne wspierające rozwój mowy dziecka, które umieszczane będą na stronie naszej szkoły trzy razy w tygodniu.

 Na początek proponuję  wykonanie z dzieckiem kilku ćwiczeń artykulacyjnych:

- cmokaj,

- kląskaj,

- parskaj,

- gwiżdż,

- posyłaj „buziaczki”,

- dmuchaj na np. :wiatraczek, piórko,

- dmuchaj bańki mydlane,

- dmuchaj na zabawki pływające po wodzie,

- nadymaj policzki (balonik),

- wysuwaj język do przodu i chowaj go,

- wysuwaj język, układaj go tak, by raz był szeroki, raz wąski,

- dotykaj językiem wargi dolnej i górnej, masuj językiem od środka policzki,

- oblizuj wargi,

- otwieraj i zamykaj buzię bez odrywania języka od podniebienia.

Druga propozycja w dniu dzisiejszym to:  „Kto więcej powie na jednym wydechu?”- ćwiczenia i zabawy logopedyczne związane z artykulacją i wymową ( film do obejrzenia pod  linkiem).

https://www.youtube.com/watch?v=oGZmqHkYSYY&feature=youtu.be

 

Zadania na  06.05.2020 r. (środa)

W procesie kształtowania się mowy ogromną rolę odgrywają rodzice. Są pierwszym i najważniejszym wzorem, który dziecko będzie próbowało naśladować. A oto kilka rad w jaki sposób skutecznie wspomagać rozwój swoich dzieci.

PORADY LOGOPEDY DLA RODZICÓW

Droga Mamo, Drogi Tato!

  • Do dziecka mówimy już od pierwszych dni jego życia. Wykorzystujemy do tego codzienną aktywność. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie i powoli, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne.
  • Zadbajmy o to, aby dziecko prawidłowo nauczyło się żuć (żucie powinno odbywać się ruchami okrężnymi), odgryzać (prawidłowe odgryzanie możliwe jest po wyrżnięciu siekaczy – powinno być przednie tj. dziecko powinno odgryzać pokarm przodem), oddychać (w czasie spoczynku nosem, podczas mówienia ustami).
  • Wspólnie nazywajmy przedmioty z najbliższego otoczenia (tłumaczymy do czego służą, jak są zbudowane).
  • Wspólnie z dzieckiem bawmy się w zabawy dźwiękonaśladowcze, zabawy językowe, zabawy paluszkowe.
  • Słuchajmy tego, co do nas mówi dziecko. Nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, niech spróbuje nam przekazać swoje potrzeby słowami. Bądźmy cierpliwi – nie przerywajmy dziecku, pozwólmy dokończyć wypowiedź.
  • Zachęcajmy dziecko do mówienia – stawiając dziecku pytania. Sami odpowiadajmy na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.
  • Jeżeli Wasze dziecko ma problemy z wymową pamiętajcie, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy. Bez Waszego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę.
  • Wystarczy trochę chęci i 10 – 15 minut dziennie na ćwiczenia.
  • Ustawienie aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 roku życia i w tym okresie korygowanie wad wymowy przebiega bez większych stresów i problemów. Później w terapię logopedyczną trzeba włożyć dużo więcej wysiłku.
  • Pozwólmy robić dziecku miny przed lustrem - ćwiczcie język, wargi i żuchwę.
  • Bądźmy cierpliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.
  • Dostrzegajmy nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszmy się razem z nim. Pozytywne motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.
  • Bądźmy wyczuleni na wymowę  dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii.
  • Ćwiczyć można wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie rąk, układanie zabawek itp.
  • Sprawmy, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę dziecka, ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię jasność wyrażania myśli i emocji.
  • Czytajmy dziecku krótkie wierszyki, bajki, rymowanki, śpiewajmy piosenki, kołysanki i powtarzajmy je z nim.
  • Pamiętajmy: czas przeznaczony na ćwiczenia logopedyczne jest Naszym wspólnie spędzonym czasem i poświęcajmy Go swojemu dziecku!

Czego nie powinnyśmy robić? 

Przede wszystkim nie dostarczajmy dziecku nieprawidłowego wzorca wymowy – unikajmy zdrobnień, spieszczeń. Nie poprawiajmy „stale” wymowy dziecka, prosząc by powtórzyło „lepiej”. Nie krytykujmy mowy dziecka w jego obecności ani w obecności innych osób. Nie porównujmy go z rówieśnikami. Nie zmuszajmy dzieci do ćwiczeń podczas choroby, czy złego samopoczucia. Chwalmy dziecko za każdą aktywność słowną.

Czasami musimy uzbroić się w cierpliwość, aby osiągnąć cel, czyli prawidłową wymowę. W niektórych przypadkach dzieci korzystają z pomocy logopedy kilka lat (do ćwiczeń mowy dołączają wówczas ćwiczenia  pisania, czytania, prawidłowej dykcji, czy ćwiczenia ortograficzne). Warto  jednak podjąć ten wysiłek, aby pomóc dziecku i nie dopuścić do ewentualnych niepowodzeń szkolnych.

 

Zadania na 05.05.2020 r.  (wtorek)

Drodzy Rodzice!

Mając na uwadze potrzeby dotyczące  rozwoju mowy i korygowania wad wymowy dzieci, w związku z zaistniałą sytuacją materiały wspierające dzieci w tej niezwykle ważnej sferze przekazywać będę drogą elektroniczną.

Na początek podam Państwu kilka informacji teoretycznych dotyczących celowości zajęć logopedycznych. Prowadzone w szkole mają zwykle ściśle określony przebieg, który uzależniony jest od etapu terapii logopedycznej. Są jednak pewne elementy, które występują podczas większości zajęć logopedycznych. Należą do nich: ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia doskonalące sprawność narządów mowy (tzw. „gimnastyka buzi i języka”), ćwiczenia doskonalące artykulację głosek i rozwijające mowę. Ze względu na to, że większość dzieci objętych opieką logopedyczną, to dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, zajęcia mają formę zabawową. Aby je uatrakcyjnić wykorzystuje  się wiele różnorodnych pomocy logopedycznych np..: gry i loteryjki logopedyczne, układanki obrazkowo-wyrazowe, sylabowe, domina obrazkowe, obrazkowo – wyrazowe,  karty, kolorowe ilustracje, historyjki obrazkowe, pomoce do ćwiczeń oddechowych: baloniki, wiatraczki, harmonijki, piłeczki, kulki zawieszone na sznurkach, zabawki, np. kukiełki. Mimo stosowania metod zabawowych ćwiczenia mające na celu likwidowanie wad i zaburzeń mowy mogą być dla niektórych dzieci nużące i wyczerpujące. Aby temu zapobiec przeplata się je zabawami i ćwiczeniami manualnymi (kolorowanki, układanie puzzli, wyklejanki). Tak więc właściwa terapia logopedyczna uwzględnia, oprócz ćwiczeń kształtujących prawidłową artykulację i rozwijających mowę, również ćwiczenia oddechowe, fonacyjne (głosowe) i usprawniające funkcjonowanie narządów mowy (tzw. „gimnastykę buzi i języka”).

Uczulam Państwa, aby nie lekceważyć tych ćwiczeń, ponieważ wyrobienie właściwego toru oddechowego, wydłużenie wydechu, a także usprawnianie mięśni, np. warg, języka czy policzków oraz ćwiczenie fonacji  w znacznym stopniu wpływa na wyrazistość i poprawność mowy dziecka.

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania czy wątpliwości, służę moją radą i pomocą.

Edyta Urban

Copyright © 2013. PSP Rzędziny  Rights Reserved.