^W górę

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Projekt „Zdrowo jem, więcej wiem”

 

PROJEKT „ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM”

„ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM” to projekt edukacyjny realizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska w trosce o zdrowie młodego pokolenia. Projekt ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Projekt powstał w odpowiedzi na coraz większy problem, jakim jest nadwaga i otyłość pojawiające się już wśród dzieci w wieku szkolnym, a nawet wcześniej. Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.

http://www.zdrowojem.fundacjabos.pl/

W tym roku szkolnym wychowawcy (grupa przedszkolna i klasa III) będą prowadzili w klasach zajęcia, konkursy oraz prezentacje nie tylko dla dzieci, ale także dla rodziców. /Edyta Urban, Marta Płudowska/

Realizacja I etapu projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” 

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

Podczas zajęć dzieci m.in. rozwiązywały zagadki, zastanawiały się dlaczego powinny jeść warzywa i owoce, zapoznały się z wartościami odżywczymi warzyw i owoców, dowiedziały się o tym jak ważne są one w naszej codziennej diecie oraz wykorzystywały swoje zmysły do ich rozpoznawania.

 

Brały również udział w zabawach ruchowych dzięki, którym utrwalały  swoją wiedzę na temat warzyw i owoców. Zajęcia uświadomiły uczestnikom, że owoce i warzywa mają dużą wartość odżywczą, a ich obecność w codziennej diecie jest niezbędna.

 

W strefie aktywności dzieci miały szereg pomysłów na gry i zabawy najbardziej ulubionymi była gra w klasy, berek ratownik, warzywo na literę …, chodzimy jak …? Zajęcia uświadomiły dzieciom, że ruch jest bardzo ważny w naszym życiu, sprawia nam wiele przyjemności i frajdy, a przy tym jesteśmy zdrowsi.

 

Promocją podjętych działań w szkole był udział w Dniach zdrowia. Podczas tych dni dzieci pogłębiały swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania i szkodliwości słodyczy. Dzieci z oddziału przedszkolnego przygotowały i zaprezentowały przed społecznością szkolną piosenkę promująca warzywa i owoce.

Rodzice zostali poinformowani, że warzywa i owoce są ważnym składnikiem diety dzieci oraz że istotne jest to w jaki sposób je skomponujemy i podamy. Otrzymali również ulotki dzięki którym dowiedzą się co oznaczają kolory warzyw i owoców  oraz jak je ze sobą łączyć. /Marta Płudowska/

KLASA III

W tym roku uczniowie klasy trzeciej biorą udział w siódmej edycji projektu edukacyjnego „Zdrowo jem, więcej wiem” realizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska.  Tegoroczna edycja została objęta wyłącznym Honorowym Patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy.

W pierwszym etapie projektu uczniowie podjęli wiele działań związanych z omówionym na początku przez nauczyciela tematem, czyli „Warzywa i owoce na co dzień i od święta”. Pierwszym z działań były zabawy w rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców, zabawa w „Klasowy zdrowy sklepik”, degustacja i przygotowanie zdrowego śniadania, następnie przygotowanie sylwet warzyw do przedstawienia na podstawie wiersza J. Brzechwy „Na straganie” i zaprezentowanie przez chętne dzieci wiersza przed resztą klasy. Następnymi działaniami były przygotowane w grupach „Prezentacje Owoce-Warzywa-CJE” i zaprezentowanie ich na forum klasy. Z przedstawionych prac powstała „Encyklopedia warzyw i owoców”. Dopełnieniem było wspólne wykonanie „Kosza zdrowia” i Turniej klas II- III pod hasłem „Zdrowo na sportowo”.

 

 

 

Uczniowie pracując w grupach opracowali klasowe pisemka zachęcające do zrezygnowania ze słodyczy na rzecz, owoców i warzyw. W pisemku, które wygrało znalazły się: kolorowe ilustracje, ciekawe artykuły, przepisy kulinarne.

  

Dzieci korzystając z własnego doświadczenia i po rozmowach z rodzicami zaprezentowały swoje propozycje zabaw na świeżym powietrzu. Następnie wspólnie wybrały 10 propozycji i zrobiły  listę ulubionych zabaw wraz z ilustracjami. Na koniec wyszły na dwór, aby te wszystkie zabawy przetestować w praktyce.

 

 

Podsumowaniem podjętych działań było zaprezentowanie wszystkim uczniom szkoły zdobytej wiedzy w formie przygotowanej gazetki szkolnej na korytarzu. /Edyta Urban/

Realizacja drugiego etapu projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

Uczniowie zapoznali się z zasadami obowiązującymi w kuchni, a także jakie potrawy można przyrządzić ze zdrowych i smacznych produktów. Dzieci przygotowały, a potem wspólnie spożywały śniadanie (raz w tygodniu dzieci same przygotowują sobie śniadanie).

 

 

Przeprowadzono również pogadanki na temat roli śniadania, jako najważniejszego posiłku w ciągu dnia. Dzięki niemu dzieci mają siłę i energię do nauki i zabawy, lepiej się koncentrują na wykonywanych zadaniach. Dzieci uczyły się przy tym o zasadach, higienie i bezpieczeństwie przygotowywania posiłków m.in. nakryciu stołu, myciu produktów, posługiwania się nożem oraz porach dnia w jakich spożywa się określone posiłki. Dzieci wzięły udział w konkursie. Miały bardzo ciekawe pomysły na swoje śniadania.

 

Dzieci zrobiły gazetkę na tablicy zachęcającą do jedzenia śniadania.

Odwiedzając uczniów z innych klas prezentowały swoje propozycje na śniadanie. /Marta Płudowska/

KLASA III

Uczniowie klasy trzeciej w ramach kilku lekcji podjęli wiele działań związanych z tematem „Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”. Pierwszym z działań było omówienie, jakie znaczenie dla rozwoju człowieka ma odpowiednie pożywienie i ruch.

Następnymi działaniami była zabawa edukacyjna „Poznaj Siłaczka i Słabeuszka”. Uczniowie mieli za zadanie rozpoznać co jest zdrowe, a co nie zdrowe i przyporządkować to odpowiednio do miseczek.

 

Uczniowie pracując w parach  opracowali również zestawy śniadaniowe - zdrowe i pożywne. Prace składały się z rysunku, opisu zestawu oraz przepisu, jak wykonać śniadanie. Drogą głosowania wybrano trzy najlepsze prace i dwie wyróżnione. 

 

 

Autorzy zwycięskich prac otrzymali odznaki Super Kucharza.

Po wykonaniu okładki ze wszystkich prac uczniowie stworzyli Klasową Księgę Śniadaniową. Podsumowaniem podjętych działań było zaprezentowanie wszystkim uczniom szkoły zdobytej wiedzy w formie przygotowanej gazetki szkolnej na korytarzu, zaprezentowanie Klasowej Księgi Śniadaniowej, w której uczniowie zachęcają do ograniczenia cukru i słodyczy w codziennej diecie i do zmiany złych nawyków żywieniowych.

Ciekawą promocją działań było również zaprezentowanie swojej wiedzy w czasie występów w grupie zerowej. /Edyta Urban/

 

Realizacja wiosennego etapu projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

Dzieci by zapoznać się z tematyką zajęć musiały przenieść się  w odległe czasy i nieznane im miejsca. Aby tak się stało każdy z uczniów musiał zaprojektować i namalować własne wyobrażenie wehikułu czasu. Po prezentacji wszystkich rysunków uczniowie wybrali ten który najbardziej im się podobał. Następnie wszyscy przystąpili do budowy z papieru i tektury jednego wspólnego wehikułu czasu. Każdy miał możliwość  ozdobienia go według własnego uznania. Budowa  pojazdu miała pobudzić u dzieci wyobraźnię i kreatywne myślenie.   Po jego wykonana przenieśliśmy się w czasy piramid i faraonów. Uczniowie dowiedzieli się jak wyglądają piramidy, w jaki sposób były budowanie i dla kogo. Dzieci obejrzały również film o piramidach.

Następnie nauczyciel zaprezentował dzieciom Piramidę Zdrowia, która w sposób graficzny  pokazuje  w jaki sposób powinniśmy się odżywiać, by  długo cieszyć się dobrym zdrowiem. Dzieci namalowały własną piramidę, a następnie wypełniały poszczególne jej szczeble listą produktów,  które są ich zdaniem zdrowe i które sami spożywają. Uczniowie dowiedzieli się również, który ze szczebli tej piramidy jest najważniejszy. Nauczyciel wyjaśnił dlaczego to właśnie  produkty z tej części piramidy powinny być spożywane codziennie w dużych ilościach. Dzieci dowiedziały się również których produktów należy unikać lub spożywać w małych ilościach i że stanowią one najwyższy szczebel w piramidzie. To produkty ujęte w podstawie są najważniejsze i najzdrowsze.

Nie zabrakło również  zabaw ruchowych, w trakcie  których uczniowie utrwalali wiadomości na temat Piramidy Zdrowia. Dzieci odpowiadały na pytanie: czy ich sposób odżywiania  przypomina ten przedstawiony w Piramidzie Zdrowia? Po zakończonej lekcji dzieci z pewnością będą dokonywać właściwych wyborów.

Każdy uczeń narysował własną Piramidę Zdrowia. Uczniowie zaprezentowali swoje prace i wspólnie z nauczycielem omawiali umieszczone na poszczególnych jej szczeblach produkty. W drodze głosowania wybrano najlepszą pracę

KLASA III

W klasie trzeciej w kwietniu i w maju realizowane były zadania z wiosennego etapu projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”. Realizacja pierwszego zadanie polegała na przeprowadzeniu lekcji na temat: „Jesteśmy aktywni jak mieszkańcy Turkusowej Planety” i przekazaniu dzieciom wiedzy na temat znaczenia sportu. Zdobyta wiedza przyczyniła się do uświadomienia dzieciom, jak ważna jest aktywność fizyczna do utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia. Dzieci dowiedziały się, że regularne uprawianie sportu kształtuje gibkość i skoczność, i ogólną wytrzymałość, a także przyczynia się do utrzymania właściwej pozycji ciała. Dzięki ćwiczeniom dzieci nauczyły się jak działa ich własne ciało oraz przećwiczyły umiejętności pracy w grupie. Uczniowie klasy trzeciej opracowali własną grę zespołową pt. „Wyścig kapslowych drużyn”.  Drugą grą zespołową była gra naszych dziadków pt. „Pięć cegieł”, o podobnych zasadach jak w „chowanego”, tylko że dodatkowo zadaniem  chowających jest rozbicie stosu z pięciu cegieł.  Dodatkowo tak jak poprzednio podsumowanie działań znalazło się na gazetce na korytarzu szkolnym.

Drugą część etapu wiosennego uczniowie rozpoczęli  od poznania Piramidy Zdrowia (omówienie grup: warzyw i owoców, produktów zbożowych, produktów mlecznych,  produktów białkowych,  tłuszczów, słodyczy). Następnie  przypomnieli sobie najważniejsze składniki pożywienia i przeprowadzili  dyskusję na temat zmian w sposobie odżywiania. Na koniec  wspólnie wykonali Klasową Piramidę Zdrowia.

 

Uczniowie podzielenie na dwie sześcioosobowe grupy opracowali własne, stworzone według swojego pomysłu gry planszowe, których celem było utrwalenie wiadomości o Piramidzie Zdrowego Żywienia.

 

W ramach promocji wyeksponowana została na korytarzu szkolnym  wykonana przez klasę Piramida Zdrowia. Prócz tego trzecioklasiści zaprosili do siebie młodsze dzieci do wspólnej gry w przygotowane wcześniej gry planszowe i układanie puzzli dotyczących Piramidy Zdrowia.

W ramach współpracy z rodzicami zostały im wręczone ulotki „Forum zdrowia dla rodziców- Nowa Piramida Zdrowia” dotyczące zasad zdrowego odżywiania. /Edyta Urban/

Copyright © 2013. PSP Rzędziny  Rights Reserved.